Výpověď dohodou je dohoda mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem o ukončení pracovního poměru. Obě strany se dohodnou na tom, že pracovní poměr bude ukončen a stanoví podmínky, za kterých k tomu dojde. Výpověď dohodou se používá v situacích, kdy obě strany chtějí ukončit pracovní poměr bez nutnosti dodržovat zákonné výpovědní lhůty. Jak napsat výpověď dohodou a na co si dát pozor?
Tuto formu ukončení pracovního poměru mohou využít jak zaměstnavatel, tak i zaměstnanec. Umožňuje jim to rychlé a relativně jednoduché ukončení pracovního poměru bez právního sporu.
Výpověď dohodou se také často používá v situacích, kdy není jasné, zda by bylo možné uplatnit zákonné důvody pro výpověď, a tak obě strany raději volí dohodu, aby se vyhnuly případnému sporu.
Obsah článku
Při výpovědi pracovního poměru dohodou dochází k ukončení zaměstnání pouze v případě, že s ním souhlasí jak zaměstnavatel, tak i zaměstnanec.
Na rozdíl od výpovědi podané zaměstnavatelem nebo zaměstnancem, výpověď dohodou nevyžaduje žádnou výpovědní dobu.
Vzor výpovědi zaměstnancem dohodou má obsahovat jméno, pracovní pozici a datum skončení pracovního poměru.
Jednou z častých chyb je domněnka, že výpověď dohodou stačí uzavřít ústně. Ukončení musí proběhnout písemnou formou a být podepsáno oběma stranami.
Strany si můžou volně sjednat podmínky ukončení, včetně data ukončení, odstupného a dalších relevantních záležitostí.
Výpověď dohodou – co to je
Výpověď dohodou je dohoda mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem o ukončení pracovního poměru, která se používá jako alternativa k výpovědi ze strany zaměstnavatele nebo zaměstnance. Je důležité mít všechny podmínky dohody jasně stanovené a zaznamenané v písemné formě, aby se předešlo případným komplikacím.
Výpověď dohodou, správně řečeno ukončení pracovního poměru dohodou, se obecně považuje za vhodné řešení v situacích, kdy:
- Obě strany, jak zaměstnavatel, tak i zaměstnanec, mají skutečný zájem na ukončení pracovního vztahu.
- Mezi stranami neexistují žádné nevyřízené stížnosti či konflikty.
- Strany se dokáží dohodnout na vzájemně akceptovatelných podmínkách ukončení.
Je důležité si uvědomit, že výpověď dohodou není nárokem na pracovní poměr a zaměstnanec po jejím ukončení nemá nárok na pracovní pozici nebo odměnu v podobě platu. Výpověď dohodou tedy nelze zaměňovat s výpovědí ze strany zaměstnavatele z důvodu ukončení pracovního místa.
Vzor výpovědi zaměstnancem dohodou
V první řadě je důležité určit, kdy bude pracovní poměr skončen. Na rozdíl od výpovědi podané zaměstnavatelem nebo zaměstnancem, výpověď dohodou nevyžaduje žádnou výpovědní dobu. Pracovní poměr končí k datu uvedenému v dohodě.
V opačném případě platí zákonná výpovědní doba. Co dalšího je dobré u vzor výpovědi zaměstnancem dohodou uvést?
Dalším důležitým aspektem je uvést důvod ukončení pracovního poměru. Výpověď dohodou nemusí obsahovat důvod, avšak může být vhodné ho uvést pro případ, že by bylo nutné se na něj později odvolávat.
Ve výpovědi by také měla být uvedena informace o tom, jak bude probíhat předání pracovních prostředků a osobních věcí zaměstnance a jak bude řešena návratka firemního majetku. Důležitou součástí výpovědi dohodou je také datové razítko, podpis zaměstnance a úředně podpis zaměstnavatele.
Takto je možné doložit, že výpověď byla skutečně odeslána i obdržena. Výpověď dohodou by měla být vždy předána písemně a to nejlépe s předstihem, aby měl zaměstnavatel dostatek času na organizaci pracovního procesu po odchodu zaměstnance.
Doporučuje se také přiložit kopii pracovní smlouvy a další dokumenty, které mohou být pro ukončení pracovního poměru relevantní.
Pracovní výpověď dohodu – vzor podmínek
K ukončení pracovního poměru dohodou dochází pouze v případě, že s ním souhlasí jak zaměstnavatel, tak i zaměstnanec. Není zde prostor pro nátlak či nucení.
Ukončení pracovního poměru dohodou představuje flexibilní a přátelský způsob, jak ukončit pracovní vztah, pokud se na tom obě strany shodnou. Umožňuje hladký přechod a minimalizuje riziko právních sporů.
Podmínky u pracovní výpovědi dohodu vzorové nejsou a navíc se mohou lišit. Vždy záleží na dohodě mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Obvykle se dohodnou na termínu ukončení pracovního poměru a na výši případného odstupného nebo platu.
Výpověď dohodou musí být v písemné formě.
Výpověď pracovního poměru dohodou – na co dávat pozor
Výhodou výpovědi pracovního poměru dohodou je možnost hladkého rozchodu bez konfliktů. Při výpovědi pracovního poměru dohodou je důležité dát pozor na následující věci:
Písemná forma
Výpověď dohodou musí být vždy udělena písemně. Pokud se zaměstnavatel a zaměstnanec dohodnou ústně, měli by si tuto dohodu potvrdit písemně, například emailem.
Veškeré dohody na papíře
V písemné výpovědi dohodou by měla být jasně a přesně uvedena dohoda o ukončení pracovního poměru a veškeré následné dohodnuté podmínky, například výše odstupného, vyplacení nevyčerpané dovolené aj.
Odstupné
Odstupné není vypláceno automaticky při výpovědi dohodou, avšak musí být dohodnuto mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Pokud zaměstnavatel odmítá zaplatit odstupné, může zaměstnanec požádat o pomoc odbory nebo se obrátit na právní pomoc. To platí však pouze v případě, že má na odstupné nárok dle zákoníku práce.
Výpověď dohodou – vzor
Výpověď z pracovního poměru dohodou by měla být sepsána písemně a podepsána oběma stranami, tedy zaměstnavatelem a zaměstnancem. Dohoda by měla obsahovat následující náležitosti:
Identifikace stran:
- Jméno a příjmení zaměstnance
- Název zaměstnavatele
- Sídlo zaměstnavatele (IČO)
Datum a místo sepsání dohody
Prohlášení o ukončení pracovního poměru dohodou:
- Jasné sdělení, že se jedná o ukončení pracovního poměru dohodou.
- Datum ukončení pracovního poměru.
Další ujednání (povinná i nepovinná):
- Informace o odstupném (pokud je sjednáno).
- Informace o způsobu vypořádání mzdy a dovolené.
- Informace o vrácení svěřených majetkových hodnot.
- Informace o tom, zda má zaměstnanec nárok na zápočetní list.
- Informace o tom, zda má zaměstnanec nárok na potvrzení o zaměstnání.
- Další ujednání, na kterých se strany dohodnou.
Dohoda by měla končit podpisem obou stran. Je vhodné, aby si každá ze stran ponechala kopii dohody.
Výpověď ze zaměstnání dohodou – formulář
Zřídka kdy může mít výpověď ze zaměstnání dohodou formulářovou formu. Takový formulář je velmi podobný klasické formě výpovědi. Co tedy v takovém formuláři výpovědi ze zaměstnání dohodou nesmí chybět?
- Data vypovězení pracovního poměru a skončení posledního pracovního dne
- Osobní údaje zaměstnance – jméno, příjmení, adresa trvalého pobytu
- Název a sídlo zaměstnavatele
- Formulaci právního základu výpovědi – např. „Obě smluvní strany se dohodly na ukončení pracovního poměru dohodou“.
- Datum skončení pracovního poměru
- Informace o dovolené – v případě, že zaměstnanec má nárok na dovolenou, musí být uveden její zbytek či vyúčtování
- Upozornění na povinnost vrátit pracovní pomůcky – zaměstnanec musí být upozorněn, že je povinen vrátit všechny svěřené pracovní pomůcky po skončení pracovního poměru
- Potvrzení o převzetí dokumentu – výpověď musí být podepsána zaměstnancem a podepsaná je také potvrzení o převzetí dokumentu, který musí být předán zaměstnavateli
Výpověď na dohodu – výhody a nevýhody
Výpověď na dohodu má jako většina dokumentů své výhody a nevýhody. Jaké jsou nejprve výhody výpovědi na dohodu?
Výpověď na dohodu umožňuje pracovníkovi a zaměstnavateli jednat a dojít k dohodě bez nutnosti řešit složitý a často dlouhý proces výpovědi ze strany zaměstnavatele nebo podání výpovědi ze strany zaměstnance.
Jednání o výpovědi na dohodu je často méně konfliktní než proces výpovědi, což může být pro obě strany přínosem.
V případě výpovědi na dohodu mají obě strany možnost dojednat si podmínky ukončení pracovního poměru, jako je například doba uplynutí výpovědní lhůty, odstupné, náhrada za nevyužité dovolené apod.
Nicméně existují také některé nevýhody spojené s výpovědí na dohodu:
V případě, že zaměstnanec sám podá výpověď na dohodu, obvykle nemá nárok na výplatu nebo odstupné, které by mu náleželo v případě, že by byl propuštěn zaměstnavatelem.
V případě, že zaměstnanec sám podá výpověď na dohodu, může mít problémy s hledáním nového zaměstnání, protože mnoho zaměstnavatelů preferuje zaměstnance, kteří mají práci až do doby, než najdou novou a nastartují tak úspěšnou kariéru.
Výpověď na dohodu není stejně chráněný právní instrument jako výpověď ze strany zaměstnavatele nebo zaměstnance, což může být pro některé zaměstnance riziko. Pokud například zaměstnavatel nesplní dohodnuté podmínky ukončení pracovního poměru, nemá zaměstnanec možnost se bránit právní cestou.
Jak napsat výpověď dohodou
Způsob, jak napsat výpověď pracovního poměru dohodou, je například tento:
Místo: Praha
Datum: 5.2.2024
Zaměstnanec: Jméno a příjmení, adresa bydliště zaměstnance
Zaměstnavatel: Název, sídlo, IČO
Obě smluvní strany se dohodly na ukončení pracovního poměru dohodou.
Datum ukončení pracovního poměru: 15.2.2024
Odstupné: [nepovinný údaj]
Způsob vypořádání mzdy a dovolené:
Vrácení svěřených majetkových hodnot:
Zápočtový list:
Potvrzení o zaměstnání: [informace o tom, zda má zaměstnanec nárok na potvrzení o zaměstnání]
Další ujednání: [další ujednání, na kterých se strany dohodnou]
Tuto dohodu sepisujeme ve dvou vyhotoveních, po jednom pro každou stranu.
Zaměstnanec: ________________________ Zaměstnavatel: ________________________
Doporučení:
- Tento vzor je pouze orientační. Vždy je vhodné se řídit aktuální legislativou a v případě pochybností se obrátit na právního zástupce.
- Dohoda by měla být sepsána srozumitelně a jasně, aby se předešlo nedorozuměním.
Podpora v nezaměstnanosti u výpovědi dohodou
Pokud byl zaměstnanec ze zaměstnání propuštěn na základě výpovědi dohodou, může využít podporu v nezaměstnanosti výpovědi dohodou, pokud splňuje následující podmínky:
Je přihlášeni na úřad práce jako uchazeč o zaměstnání a aktivně hledáte novou práci.
Nevykonáváte živnostenskou činnost nebo podnikání většího rozsahu.
Zaměstnanec má možnost využít výše podpory v nezaměstnanosti v rozmezí až 45% průměrného čistého výdělku, který měl zaměstnanec v posledním zaměstnání.
Podpora v nezaměstnanosti se poskytuje po omezenou dobu, během které by si měl uchazeč najít novou práci. V případě, že se mu podaří pracovní místo najít dříve, je povinen tuto skutečnost oznámit na úřadu práce, protože doba nároku na podporu v nezaměstnanosti se v tomto případě automaticky zkracuje.