Pro SEO jsou klíčová slova nezbytná, ale věděli jste, že jsou důležitá i pro tvorbu PPC reklamy? Vyhledávací kampaně jsou totiž na klíčových slovech založené. Přečtěte si, jak zjistit ta správná klíčová slova a cílit pouze na relevantní uživatele.
Jak funguje vyhledávací kampaň?
Jedním z typů PPC reklamy jsou vyhledávací reklamy, které se zobrazují jako placené výsledky vyhledávání. Ve chvíli, kdy uživatel zadá do vyhledávače (Google, Seznam, Bing a další) vyhledávací dotaz, který obsahuje vámi zvolené klíčové slovo, zobrazí se mu vaše reklama.
Účinná reklama na internetu totiž není taková, která se zobrazí všem uživatelům. Naopak je to taková, která se zobrazí pouze vaší cílové skupině. A toho dosáhnete výběrem těch správných klíčových slov.
Klíčová slova a jejich cena na Google
Google vydělal v roce 2023 na PPC reklamě přibližně 297 miliard USD (o 11 % víc než předchozí rok).
Nejdražší klíčová slova jsou v právním odvětví, kde se průměrná cena za proklik blíží 9 USD. Naopak nejnižší průměrné ceny za proklik (CPC) má odvětví umění a zábava s 1,72 USD, cestování s 1,92 USD a nemovitosti s 2,10 USD (wordstream.com, 2024)
Jak vybrat správná klíčová slova?
Vybrat ta správná klíčová slova by se mohlo zdát jako snadný úkol. Opak je ale pravdou. A často na nevhodných klíčových slovech ztroskotá úspěšnost celé PPC kampaně.
1, Vytvořte seznam relevantních klíčových slov
Pro vytvoření seznamu můžete využít některý z nástrojů, jako je například Plánovač klíčových slov Google Ads, Návrh klíčových slov na Sklik, Semrush a další. Nebo se můžete jednoduše spolehnout na vlastní rozum a vypsat si slova, která souvisí s vaším produktem nebo službou.
2, Kombinujte obecná a longtailová klíčová slova
Obecná klíčová slova jsou taková, která:
- jsou jednoslovná nebo dvouslovná a pokrývají širokou škálu produktů nebo služeb.
- Mají vysokou konkurenci ve vyhledávání (vyšší náklady na CPC – cost per click)
- Jsou často vyhledávaná.
Příklad obecného klíčového slova: arašídové máslo
Na druhou stranu longtailová klíčová slova:
- Jsou fráze, které obsahují tři a více slov a jsou úzce zaměřené.
- Mají nízkou konkurenci ve vyhledávání (nižší cena za prokolik).
- Nejsou tak často vyhledávané, jako obecná klíčová slova.
Příklad longtailového klíčového slova: 100% arašídové máslo s kousky arašídů
Pro úspěšnou tvorbu PPC reklamy je dobré kombinovat oba typy klíčových slov. Zatímco obecná klíčová slova zviditelní vaší PPC kampaň, longtailová klíčová slova zacílí na konkrétní segmenty trhu. Navíc kombinací obou typů snížíte riziko a vyvážíte náklady na PPC reklamu.
3, Určete typ shody klíčových slov
U vašich klíčových slov si můžete vybrat mezi třemi typy shody. Podle toho určíte, jakým způsobem se vaše reklamy budou zobrazovat na základě hledaných dotazů uživatelů.
Volná shoda
Vaše reklama se zobrazí ve chvíli, kdy uživatel hledá vaše klíčové slovo, a to bez ohledu na pořadí slov nebo kombinaci s jinými slovy. Reklama se zobrazí taky ve chvíli, kdy uživatel zadá do vyhledávače synonyma nebo jiné varianty pro vaše klíčové slovo.
Zápis volné shody: arašídové máslo
Frázová shoda
U frázové shody se reklama zobrazí v případech, kdy uživatel zadá vámi zvolené klíčové slovo v nezměněném pořadí, ale před nebo za klíčovým slovem můžou být další slova.
Zápis frázové shody: „arašídové máslo“
Přesná shoda
Vaše reklama se zobrazí pouze, když má hledaný výraz stejný význam, jako má vámi zvolené klíčové slovo.
Zápis přesné shody: [arašídové máslo]
4, Nezapomeňte na negativní klíčová slova
Negativní klíčová slova jsou taková, na které nechcete, aby se vaše reklama zobrazovala.
Zůstaneme u našeho arašídového másla a ukážeme si konkrétní příklad. Představte si, že prodáváte 100% přírodní arašídové máslo, které je vyrobené z arašídů té nejvyšší kvality. Kromě jeho chuti tomu odpovídá i cena vašeho produktu, která se pohybuje výrazně výš nad průměrnou cenou oříškového másla. Proto pro vás nedává smysl ukazovat reklamu někomu, kdo zadá do vyhledávače „levné arašídové máslo“. Proto je pro vás rozumné zvolit „levné arašídové máslo“ jako negativní klíčové slovo.
5, Sledujte výkon klíčových slov
Jestli chcete, aby vaše reklama na internetu byla úspěšná, pak je potřeba výkon klíčových slov pravidelně sledovat a optimalizovat. Bez průběžného monitorování a optimalizace můžete plýtvat rozpočet na klíčová slova, která nepřinášejí výsledky, nebo na druhou stranu neobjevit příležitost ke zvýšení výkonu.
Chcete úspěšné PPC reklamy, ale nemáte na jejich správu čas? Obraťte se na PPC agenturu. Ta se postará nejen o výběr vhodných klíčových slov, ale taky zajistí kompletní správu a optimalizaci PPC kampaní.
Zdroj:
https://blog.shoptet.cz/jak-vybirat-klicova-slova-pro-ppc-kampan/
https://support.google.com/google-ads/answer/7478529?hl=cs
https://www.mytimi.cz/ppc-reklama/
https://blog.hubspot.com/marketing/ppc-keyword-research
https://www.wordstream.com/pay-per-click-advertising
Zdroj foto: Freepik.com